Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden Gijs de Parketteur
E-mail: [email protected]
Website: www.gijsdeparketteur.nl
Artikel 1 – Definities
Gijs de Parketteur: Gijs de Parketteur, gevestigd te Steenwijk, KvK-nummer 95405194.
Klant: degene met wie Gijs de Parketteur een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: Gijs de Parketteur en Klant samen.
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen,
overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Gijs de Parketteur.
Gijs de Parketteur en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
Gijs de Parketteur en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van
anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
Aanbiedingen en offertes van Gijs de Parketteur zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Gijs de Parketteur en de Klant dit schriftelijk
afspreken.
Artikel 4 – Aanvaarding
Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Gijs de Parketteur de offerte of het aanbod alsnog
binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Gijs de Parketteur slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of
elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen
Gijs de Parketteur hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratieof verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
Gijs de Parketteur mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen
altijd wijzigen.
Gijs de Parketteur en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk
anders wordt afgesproken.
Gijs de Parketteur mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
Gijs de Parketteur moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de
richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen,
wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
Gijs de Parketteur zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
Een consument mag de overeenkomst met Gijs de Parketteur opzeggen wanneer hij het niet eens is met
de prijsverhoging.
Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn
Gijs de Parketteur mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag
verlangen.
De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
De betalingstermijnen die Gijs de Parketteur hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de
Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in
verzuim en in gebreke is, zonder dat Gijs de Parketteur aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke
hoeft te stellen.
Gijs de Parketteur mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling
eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7 – Gevolgen te late betaling
Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Gijs de Parketteur de wettelijke rente per maand
voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de
dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele
schadevergoeding betalen aan Gijs de Parketteur.
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Gijs de Parketteur zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft
betaald.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen
van Gijs de Parketteur op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Gijs de Parketteur, dan moet hij
nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 8 – Herroepingsrecht
Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken.
Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van
vrijetijdsbesteding betreft
het een spoedreparatie betreft
het weddenschappen of loterijen betreft
de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
het een dienst betreft die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen de
bedenktijd en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar
[email protected], eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van
Gijs de Parketteur, www.gijsdeparketteur.nl.
Artikel 9 – Opschortingsrecht
Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze
overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 10 – Verrekening
Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Gijs de Parketteur te verrekenen
met een vordering op Gijs de Parketteur.
Artikel 11 – Verzekering
De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand,
ontploffings- en waterschade, en diefstal:
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
zaken van Gijs de Parketteur die bij de Klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
De Klant geeft op eerste verzoek van Gijs de Parketteur de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 12 – Intrekking opdracht
Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte
onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 13 – Klachtplicht
Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan
dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat
dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden
te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 14 – Garantie
Wanneer de Klant en Gijs de Parketteur een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat
deze voor Gijs de Parketteur enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 15 – Uitvoering van de overeenkomst
Gijs de Parketteur voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed
vakmanschap uit.
Gijs de Parketteur mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel
voorschot door de Klant.
De Klant moet ervoor zorgen dat Gijs de Parketteur op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
Zorgt de Klant er niet voor dat Gijs de Parketteur tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra
kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 16 – Informatieverstrekking door de Klant
De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de
overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan Gijs de Parketteur.
De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en
bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders
voortvloeit.
Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Gijs de Parketteur de betreffende bescheiden.
Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Gijs de Parketteur redelijkerwijs verlangde informatie,
gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen
de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 17 – Vrijwaring
De Klant vrijwaart Gijs de Parketteur tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Gijs de
Parketteur geleverde producten en/of diensten.
Artikel 18 – Klachten
De Klant moet een door Gijs de Parketteur geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op
eventuele tekortkomingen.
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten,
dan moet de Klant Gijs de Parketteur daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de
tekortkoming.
Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Gijs de Parketteur hiervan
op de hoogte stellen.
De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat Gijs de Parketteur
hierop gepast kan reageren.
De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Gijs de Parketteur.
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Gijs de Parketteur andere
werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 19 – Ingebrekestelling
De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Gijs de Parketteur.
De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Gijs de Parketteur ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 20 – Aansprakelijkheid Klant
Wanneer Gijs de Parketteur een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk
aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 21 – Aansprakelijkheid Gijs de Parketteur
Gijs de Parketteur is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door
opzet of bewuste roekeloosheid.
Wanneer Gijs de Parketteur aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt
met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
Gijs de Parketteur is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan
derden.
Wanneer Gijs de Parketteur aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen
schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts
indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 22 – Vervaltermijn
Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Gijs de Parketteur vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de
aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 23 – Ontbinding
De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Gijs de Parketteur toerekenbaar tekortschiet in de
nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar
bijzondere aard of geringe betekenis.
Is de nakoming van de verplichtingen door Gijs de Parketteur nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden
nadat Gijs de Parketteur in verzuim is.
Gijs de Parketteur mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de
overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Gijs de Parketteur kennis heeft genomen van
omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 24 – Overmacht
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Gijs de Parketteur door de Klant niet aan Gijs de
Parketteur kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computer-virussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Gijs de Parketteur 1 of meer verplichtingen naar de Klant
niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Gijs de Parketteur kan nakomen.
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als
Gijs de Parketteur de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
Gijs de Parketteur hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Gijs de
Parketteur hiervan voordeel heeft.
Artikel 25 – Wijziging overeenkomst
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Gijs
de Parketteur de overeenkomst aanpassen.
Artikel 26 – Wijziging algemene voorwaarden
Gijs de Parketteur mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Gijs de Parketteur altijd doorvoeren.
Ingrijpende wijzigingen zal Gijs de Parketteur zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst
opzeggen.
Artikel 27 – Overgang van rechten
De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Gijs de Parketteur aan anderen overdragen zonder schriftelijke
toestemming van Gijs de Parketteur.
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 28 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit
geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de
buurt komt van wat Gijs de Parketteur bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 29 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Gijs de Parketteur is exclusief bevoegd om kennis te
nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Gijs de Parketteur, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 24 januari 2025.